Már rég össze akartam szedni, milyen könyveket olvastam eddig UX-ből, készítettem egy tematikus listát.
Két dolog: egyfelől, ezek könyvek, nem internetes címek. Ettől még nagyrészüket internetes szolgáltatásokon keresztül (Kindle, SafarBooks, vagy a szerző saját kiadása) olvastam, legtöbbször legálisan.
Másfelől, ezeket olvastam, azaz a tartalmuk legalább felét átnéztem. Van 1-2 kivétel aminek nem olvastam ekkora részét de mégis fontos volt megemlíteni, és van néhány, aminél nem jutottam a végére, de 70%-ba végigolvastam. Néha a legunalmasabb könyveket olvastam fedéltől fedélig.
Van még sok könyv, amit ide írhatnék, de ezek jutottak eszembe a lista írása közben. Kivettem azokat is, amik programozásismereteket feltételezek (Dijsktra Strukturált programozását, a Tiszta kódot, Coplien munkáit), így nem igényelnek informatikai előéletet 🙂
Alatta pedig szubjektív vélemény van, azt hiszem, egy blogon lehet ilyen is 🙂
Web
- Nielsen: Web-design (Designing Web Usability)
Nielsen klasszikusával az volt mindig a bajom, hogy picit csapongó. Szid ezt-azt, de nincs egy konzisztens rendszer, amibe foglalva megmondaná a tutit. Az eredeti magyar kiadás van meg. - Watrall & Siarto: Head First Web Design
A jelenleg kapható talán legjobb bevezető webergonómiai könyv. - Lynch & Horton: Web Style Guide, 2nd Edition
Én igazából ezt használtam legtöbbször Nielsen könyve helyett, ráadásul online elérhető, az új, harmadik kiadással együtt. - Krug: Don’t make me think
Megmondom őszintén: egyszer olvastam, már elég későn (idén vagy tán tavaly), megvoltam nélküle, de jó bevezető könyv
Klasszikus ergonómia
- Raskin: The Humane Interface
Raskin klasszikusa. A Műegyetem ergonómia képzése az én időmben kb. erre épített. Egyfelől zseniális, másfelől azért azt látni kell, hogy a Canon Cat nem lett valami nagy siker. Ti próbáltatok már használni Cat-ot, vagy eljátszottatok a gondolattal, tudnátok-e? - Cooper, et al: About Face 3
Cooper klasszikusa, aki az első oldalon kifejti, mennyire utálja a programozókat. Én meg Cooper stílusát, de ettől még zseniális gondolatok vannak a könyvben (pl. az iOS fájlszerkezetének elődje), és fontos kis trükkök - Goodwin: Designing for the Digital Age
Ez a UX bibliája. Valami 900 oldal (de legalábbis 700 felett), és olyan apró, nüansznyi dolgokról is szó van benne, hogy milyen típusú menedzser-kérdéssel mit kell kezdeni egy meetingen, a menedzser vélt szándékai szerint kategorizálva. Goodwin amúgy Cooperéknél írta a könyvet - Rogers, Sharp, Preece: Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction
Jó alapmű, részletesen leírja a folyamatot, de picit egyetemi jegyzet szagú - Ginsburg: Designing the iPhone User Experience
Zseniális könyv, amolyan DfDA light, és nem csak az iPhone-ról szól, teljes UX folyamatot ír le, az iPhone pusztán illusztráció. - Moule: Killer UX Design
A Designing the iPhone User Experience párja, hasonló munka, amolyan áttekintő.
Tervezési minták
- Tidwell: Designing Interfaces, 2nd Edition
Tidwell zseniális összefoglaló munkája, bár egyre inkább megyünk át webre, de fontos hogy legyen egy papírszótárunk - Scott & Neil: Designing web Interfaces
A Tidwell-féle munka folytatása. A felosztás a webes layoutokról tetszik, a weben azonban sokkal szabadabban gondolkozunk (ezt se nem pozitív, se nem negatív értelemben nem szabad kezelni), így nem lehet olyan teljes mint a desktop párja - Crumlish & Malone: Designing Social Interfaces
Ezt én akartam megírni, talán épp ezért nem is szeretem annyira, és nem tartom teljesnek. Egy hasonlót – más szempontból – írtunk a MOKK-nak 2007 környékén - Alexander: A Pattern Language
Muszáj idesorolnom az első Design Pattern könyvet, 1977-ből. Megvan, fizikailag, bőrkötéses. Zseniális könyv, építészetről szól. A párjaival – ezekről még lesz szó – mindenképp kötelező háttérolvasmány
Kognitív ismeretek
- Johnson: Designing with the Mind in Mind
Johnson zseniális összefoglaló könyve kognitív tervezésről, részletes, jól struktúrált - Weinschenk: 100 Dolog… (100 Things Every Designer Needs to Know About People)
Azoknak, akiknek nincs ideje Johnson könyvét elolvasni, szintén jó, és Weinschenk legalább annyira alátámasztja a mondatait a kutatásokkal, mint Johnson - Norman: Design of Everyday Things
Norman klasszikusa, egyszerű elvekből épül fel, zseniális és nevettető példái vannak, néha már nehéz lenyomni emberek torkán, de ettől még kötelező
Tipográfia, gridek, vizuális ismeretek
- Tschichold: Die neue Typographie
Bevallom férfiasan: nem sikerült teljes példányt találnom, összefoglalókat, és néhány tíz oldalas részleteket tudtam csak belőle olvasni, de mindenképp szeretnék belőle egy angol fordítást - Bringhurst: The Elements of Typographic Style
Inkább nyomtatásról szól, de hasznos könyv - Lupton: Thinking With Type
Zseniális, főleg mert fenn van online, ingyen. Ebben értettem meg a vizuális hierarchia lényegét - Williams: The Non-Designers Design Book (Tervezz Bátran)
Egy nagyon jó kezdő könyv, én ezzel kezdtem (az angol eredetivel, papíron, behozták Magyaországra), a magyar fordítás kissé felemás, de jó - Müller-Brockmann: Grid System in Graphic Design
M-B klasszikus könyve, mai napig érthető, és fontos dolgokra hívja fel a figyelmet. - Vinh: Ordering Disorder: Grid Principles for Web Design
Zseniális kiegészítő könyv a klasszikushoz, segít keretbe helyezni a dolgot - Lidwell, Holden, Butler: Universal Principles of Design
Nem szeretem annyira, rendezetlennek, kissé össze-visszának találtam, de lehet, bennem a hiba - Kadavy: Design for Hackers
Zseniális könyv, sok-sok apró dolgot magyaráz el olyan kockáknak, mint én - Sawahata: Color Harmony Workbook
- Sutton & Whelan: The Complete Color Harmony
Minden Emotional Design projekthez előveszem, szerintem kötelező katalógus, de persze másnak van ehhez érzéke alapból, nekik valószínűleg nem kell. (A két könyv hasonló tartalmú, a második van meg egyszerűen elérhető formában)
Szakmai ábrázolástechnika
- Maksimchuk & Naiburg: UML Földi Halandóknak (UML for Mere Mortals)
Ha nem érted, mi ez az UML-esdi, érdemes ezzel kezdeni. Rávezet az alapokra, az informatika saját felhasználó-orientált tervezési módszereire. - Störrle: UML 2.0 (UML 2 für Studenten)
Magyarországon sokan használjuk UML-bibliának, rengeteg probléma-megoldás párból áll. Itt azért nem mindig UX-jellegű problémákról van szó, technikai problémákról (pl. hogyan ábrázoljam, a rendszer hogyan van széttelepítve a fizikai gépek között), de ettől még fontos) - Brown: Communicating Design
A UX klasszikus szakkönyve. Brown 24-féle grafikát sorol fel a folyamatok ábrázolására, és a felette lévő két könyv még bemutat legalább egy tucatot, ami éppúgy érvényes, és éppúgy felhasználói folyamatok ábrázolásáról szól. - Caddick & Cable: Communicating the User Experience
Megvenni nem érdemes, 3-4 jó ábra van benne. - Documenting Software Architectures: Views and Beyond
(Túl sokan írták) Ez is inkább informatikai tervezés, akkor érdemes használni, ha egy projekt/termék nagy - Buxton: Sketching User Experiences: Getting the Design Right and the Right Design
Nem szerettem annyira, de ettől még jó könyv, és kiolvastam elsőtől az utolsó oldalig. Lehet csak túl jól tudok programozni ahhoz, hogy szükségesnek érezzem, és túl sokat dolgoztam olyan ügyfelekkel, akik belekötnek mindenbe, ami nem pixelpontosan az lesz, amit a projekt végén látnak majd („vázlat, értem, de így fog kinézni a végleges is?”)
Történetmesélés és képregények
- McCloud: Making Comics (A képregény mestersége)
Mások az első könyvre (Understanding Comics – A képregény felfedezése) esküsznek én valahogy a másodikra.Mindegy, McCloudot olvasni kell - Cheng: See What I Mean
Relatív új könyv, de én nagyon szeretem. Az első fejezet fordítását itt a blogon is megtalálod. - Bergström: Essentials of Visual Communication (Bevezetés a Vizuális Kommunikációba)
Eléggé reklámgrafikáról szól, de hasznos az Emotional Design projektekhez.
Elmélet és filozófia
- Alexander: The Timeless Way of Building
A Pattern Language párja, Alexander klasszikusa. Miért tervezünk így, mi az igazán fontos az építészetben, legyen az lakás, egyetem vagy épp egy weboldal? Erről az egyik legjobb munka a világegyetemben - Alexander: The Nature Of Order
A Timeless Way folytatása, 20 évvel későbbről, sokkal finomabb dolgokba belemenve, sok-sok év tapasztalatai, hogy mi nem működik mindabból, amit A Pattern Language felépített, és miért fontos a hozzáállás sokkal jobban, mint a minták - Brooks: The Design of Design: Essays from a Computer Scientist
Kevés olyan könyv van, amely kevésbé meghatározó az informatikában mint Brooks első könyve, a The Mythical Man-Month. Brooks ezen könyve kevésbé informatika-orientált, de hozzá kell tenni, valahol egy reflexió is az eredeti könyv óta eltelt 30 évről, így érdemes azt is elolvasni hozzá
jó kis gyűjtemény
Hali, nagy örömmel tölt el, hogy a fenti listában több könyv is szerepel a Scolar Design sorozatból, köszönjük 🙂 Ha lehet, kiegészíteném azzal, hogy a Color Harmony Workbook is elérhető már magyarul, Színharmónia a gyakolatban címen.
Sziasztok! Lehet, hogy láttátok már, de ha még nem, akkor biztos tetszeni fog. Az első magyar UX könyv! Itt olvashattok többet róla:
uxstudio.hu/ux-konyv/